söndag 24 mars 2013

Mormyshka regerar!

Asmin o jag valde bort Sommen för en gångs skull. En mindre lokal sjö med fantastisk vattenkvalité. Det vatten man drar upp med isborren är absolut klart. Inte så vanligt på sjörar av denna ringa storlek, man är mer van vid olika nyanser av brungult.

Vi började vid en kant bestående av ganska stora stenar, man får passa sig, annars sitter pirken inkilad och det bye-bye med den, ingen dragräddare i världen klarar det jobbet.

Ute på det djupa (9 meter) fanns inget, men när vi kom in på 3-4 meter hittade vi dem! Asmin öppnar stort, han drar den ena fina Abborren efter den andra på sitt "hemliga vapen" som han skrutit om en hel vecka snart. Det visar sig vara en vanlig vertikalpirk med 20 cm tafs och en stor mormyshka, typ 10 spänn på Ö&B...men det funkade utmärkt, han fick över femton matabborrar på det.

Jag som envisades med vertikalare och balans fick till sist ge upp och satte på en Wolframmyska á 35:-
Det var väl det jag visste, man kan köpa sig till framgång! Andra fisken på den var en fin borre på 36 cm. Strax därefter kom dagens "kalsongbytarhändelse".

En fin Abborre i klass med den tidigare suger i sig myskan, tunga fina knyckar, lugna fina tag.
Asmin som sitter precis jämte mig o fikar säger
-Oh Benni, den är fin!
-Jajamen, den känns riktigt bra.

-Är det kanske en Gädda?
-Nä, det är en fin Borre.

När det närmar sig hålet skyggar fisken plötsligt och sticker i en halvannan meter lång rusning!

-Va faan? Är det en Gädda i alla fall? Det kändes inte så först.
-Om det här är en Abborre är den riktigt riktigt stor!

Efter några minuter av givande o tagande halar jag upp en 37 centimeters Abborre på isen.

-Jaha, det var en fin Abborre men det var väldigt konstigt som den bar sig åt.
En närmare granskning avslöjar grava bitmärken i fisken. Det var en "Gäddjävel" i alla fall. Phu, trodde jag blivit knäpp.

Asmin var tvungen att sluta lite tidigt så jag frågade hur han tyckte ställningen i dagens inofficiella tävling slutat.
-Asmin vann, var svaret. Håller inte helt med, jag fick 8 fina med 36 o 37 på topp. Men eftersom han var guide idag och är en trevlig fiskekompis därtill får han en bonuspoäng och därmed segern.

Jag fortsatte fisk nån timme till, något tjog "Torbjörn-abborrar" och två lite bättre, men ingen feting mer.

Vi har en gemensam bekant som enligt egen utsago hellre drar 200 småabborrar under en dag än letar storabborren. Därav vår benämning på miniabborre :-)  

Behöll två mellanstora som ska i aburöken i morgon.  //Benny




Den Gamle o Havet?
Eller kanske Gubben På Isen?

36:an. Retur på båda de stora.




Den gäddbitna 37:an.




Två elaka jack. Myskan till höger i bild.




Storfiskaren! Kvällen är räddad. Rensning.





.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar