söndag 31 mars 2013

Nors på pimpel.

Äh, det där var ju inget svårt  ;-)  Peter fick fem och jag två idag. Peter fick sina på 90 mm Bergman med 10:ans krok och tre maggot plus öga! Kräsna var de alltså icke. Jag använde liten pirk med tafs och maggotagnad mormyska. Mina var 16 och 18 cm. Ny art för mig, satt som en smäck.

Skall vi vara helt ärliga var det förstås inte riktat fiske efter Norsen, utan bifångst på Abborrpimpel. Vi var på Sjöbrosjön i årets kanonväder, hettar rejält i nian nu kan jag upplysa om. Blev väl 5-6 kg Abborre ihop, ganska jämnt fördelat (för en gångs skull). Jag låg illa till en lång stund där, men lyckades släppa pirken rätt i skallen på ett gäng vettiga norsabborrar mot slutet, 11st i samma hål blev det.

Rätt trögt trots allt, en här o en där var det vanliga. I 35-40 cm is frestar allt borrande även mina muskulösa armar...hrmmm...

Var en kortis på H-sjön igår eftermiddag, mest för att testa mina nyköpta myskor. Fick i grevens tid en liten mes på 15 cm på 1 meters djup.  Hoppas inte det kväver i småsjöarna nu när isen legat tjock ganska så länge.



Två glada gossar i solens sken.




Norsarna.




H-sjön igår. Lite konstnärligt exprimenterande med kameravinklar. (Hängde den på en gren o sprang ut och satte mig på skryllan)



.

2 kommentarer:

  1. Skönt att inte alla har en norsförbannelse ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tydligt. Men plötsligt händer det... som de säger i Trissreklamen.
      Det är nog bara att gneta på. Dessa tog nere vi botten på ca 18-20 meter. Keep on.

      Radera