söndag 17 mars 2013

Peter! Du är avskedad! ;-)

Tacka vet jag Asmin, jag får alltid skapligt med fisk när han är med och dessutom har han den synnerligt goda smaken att inte få mer fisk än mig.

Idag var vi på Sommen igen. Tog hjulingen och började på vårt favvoställe. Jag fick en fining på balansaren nästan direkt. Tappade en lika stor i samma hål några minuter senare. Den satt på i 7-8 meter innan den lossnade. Den flängde ordentligt och med den stumma flätlinan händer det att de knycker sig loss även om man tar det varligt.

I nästa hål sög det till fint igen, Asmin såg hur klingan på spöt böjde sig, men den satt inte mer än en sekund. Asmin tog en på 205 gram och sen drog vi norrut.

Vi stannade och talade med lite folk på isen. Spiken, K-E och Jörgen I stod o fiskade Röding vid Hermannebo idag igen. De hade inget fått än, men Jörgen fick en fin igår. Vidare norrut fann vi ett par Abborrpimplare från Tranås som kammat noll, näst intill ialla fall.

Full rulle upp mot ett känt Abborrställe uppe vid Bäcka öar. Lite fika och avkoppling i solen senare borrade vi första hålen där. Inget förstås. Men vi lade bara en knapp halvtimme, vi var ju mest ute på upptäcksfärd.

På hemvägen talade vi med en man från Nässjö som gick på Rödingen utan resultat. Han tyckte årets Abborrfiske i Sommen var det trögaste han varit med om någonsin. Det kan jag skriva under på trots min ringa rutin på denna sjö.

Näste man var åter en rödingfiskande Tranåsbo, han hade åtminstone fått nåt. Två Gäddor, största på 7-8 kilo. Ett sånt hugg när man pimplar Röding kan nog skrämma slag på vem som helst? Ett par Rödingar under måttet hade han också fått sade han.

Tillbaks på vår ursprungsplats fick jag en borre på 320 och en på knappa 200. Sen var det slut för idag. Isen är 30-35 cm, men råkarna börjar torna upp sig och det är vatten på isen utmed land på solsidan. Se upp!

//Benny


Asmins största. 205gr. Video på kampen längre ner i inlägget.




Tålmodigt släkte, Rödingfiskarna.



Spiken väl inpackad. 




Största 585 gr 35 cm. 









.

1 kommentar:

  1. Avskedad......Du kan vara avskedad själv.När vi åker och fiskar så drar du med mej till de sämsta platserna bara för att jag inte ska få någon fisk, lika full så får jag mer fisk än dej, vet inte vad det beror på,men... Snart så sätter du mej på någon åker och säger "här är ett bra ställe, förr brukade de få riktigt bra här, lite svårborrat, men"

    SvaraRadera