tisdag 14 maj 2013

Sista dagen på Öresund.

Kristihimmelsfärdslördagen var vi på´t igen. Upp i ottan och ner de 17 milen till sundet. Klarare och lite kallare idag. Lovat upp till 6 m/s.

Idag struntade vi i Skrubbafisket, Horngäddorna och Lappen och gick direkt på Disken via maskköparstället.

Laddade med ström till max funkade ekolod o GPS klanderfritt. Dock fann vi ingen fisk på norra Disken, undantaget nån stackars liten Torskbaby och en fin Knot som Dan fick i första nedsläppet.
Jag missade i samma ögonblick ett fint hugg som också kändes som Knot. Men den slapp hissen.

Trögt som bara den var det idag, vi kryssade Disken både på längden o på tvären med klent resultat. Dan fick en skaplig Torsk på 2600 gram. Till slut drog vi oss ner mot M7 och de lite djupare vattnen.

På ekolodet såg vi att det fanns fisk vid botten och rätt som det var ropar Dan till, fisk, fin fisk. Sekunderna efter  suger det till i mitt spö, samma här. Riktigt tungt var det.
-Det vete fan om jag inte har en doublé säger jag till Dan. Han är uppe med sina först, han fick också två.
Fyra mattorskar på varsitt nedsläpp.

Några drifter senare ger vi detta fan, inget mer behagar nappa. Åker mot svenska sidan där vi hade det fina fisket i torsdags. Det fanns gott om fisk där idag också, men bara småtorsk och mindre Sandskäddor. Enstaka Skrubba och Rödspätta. Jag fick ett par mindre Vitlingar men missade även idag Koljan. Scheisse.

Tur att vi hade Örnviken, fyttifasen vilka vågor det var på eftermiddagen. Dessutom kom det två stora bogserbåtar i full fart väldigt nära oss där vi låg intill piren utanför gula taket, allvarligt vet jag inte hur det skulle gått om vi haft en Linder, det var otäckt nog i den stora Örnviken. Tror inte vi låg på fel ställe, undrar hur de tänkte???




Knot 33cm 350gr.




Vitling.




Torsk 2600gr 62cm.





.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar