lördag 9 november 2013

Det trodde jag inte!

Har bott på detta stället sen 1986 och fiskat i hemmasjön sen dess. Har säkert blivit några hundra gånger genom åren.
Bägge sönerna och även min farsa har rott sjön kors och tvärs. Vi har aldrig haft nån båt med ekolod eller ens motor i sjön. Inte saknat det heller då pölen är ganska liten och grund.

Men idag fick jag ett ryck och släpade ner Lindern och tog med två gäddspön och ett jiggspö. I båten fanns som alltid även ett par pimpelspön, man vet ju aldrig...

Laddade med två 12 cm Nils Master Invincible och susade iväg med elmotorn som drivkälla. Båste och regnade en del stundtals, men det brukar inte hämma gäddfisket, tvärtom.

Själva fiskandet var inte huvudsaken idag, ville testa trackfunktionen på I-Piloten och även se om min uppfattning om undervattenstopografin var någorlunda korrekt.

Och det var det som gav upphov till dagens bloggrubrik. "Det trodde jag inte". Jag har alltid trott att sjöns djupaste ställe var ca tre meter och låg i västra delen. Jodå, det var tre meter där, till o med 3,6.

Förra vintern hittade jag från isen, av en slump ett ställe sydöstra änden som verkade vara nåt liknande i djup, dit for jag förstås idag. En djuphåla av icke föraktlig storlek med största djup på hela 5 meter!

Hur kan detta då har gått oss fullständigt förbi i alla dessa år? Enda förklaringen jag har är att vi alltid bara rott över där på väg till andra ställen. Inte för jag tror det kommer ha nån betydelse för hur mycket fisk man ska få i sjön, men nu kommer man ju vilja prova pimpla där om inte annat. Risken är förstås att det blir syrebrist där på våren.


Trackingen var lattjo, den sydöstliga vinden gjorde inte jobbet lätt för Minn Kotan, men den gnetade på bra, som synes av bild nedan. Kan nog vara användbart ibland. //Benny




Iläggning.




Standardstorleken, fick två.




Spelade in spåret från den långa böjen ovanför pilen och slutade vid hårnålen. Lät sen I-Piloten hitta tillbaks längs spåret. Gick ju bra som synes.  




En liten Abborre hann jag med också. Fanns på 3,2 meters djup. 




Kolla in färgen på vattnet. Siktdjup 15 cm. Tilloppet går över några mossar och hyggen innan det rinner in i sjön. Nej, jag äter ingen fisk från denna pölen!




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar