torsdag 3 april 2014

Gäddmete igen.

Denna torsdag smet jag från jobbet vid halv tre, svårt ansatt av fiskefeber. Har fortfarande kvar nåt tjog av de mörtar jag fått av Mats B. Fast det var nära att alla gått hädan fortare än tänkt var...

I söndags skulle jag byta vatten på dem och rullade ut avtappningsslangen från mörtbaljan i jordkällaren. det tar lite tid att tömma så jag gick och ställde mig vid vedklyven en stund.

45 minuter senare, JÄVLAR! Långa benet före, jodå, 40 mörtar ligger o kippar på bottnen i baljan. På med slangen och fyllt tryck. De såg ut att hämta sig bra i alla fall. Visade sig dock att det kolar vippen några varje dag, så det var nog inte så nyttigt trots allt...

Peter var förstås sugen på att hänga med, så jag förberedde båten och så stack vi ut. Jag var rätt kaxig och hade sagt att vi letar bara reda på ett juste stim med betesfisk, ankrar upp och sen är det läge.

Jodu! Inte en firre på lodet någonstans. Vi letade som fasen men hittade bara fisk nere på 20 meter och det nappade inte där vare sig på pimpel eller gäddmetet.

Nähä du, nu ger vi detta en liten chans vid en känd kant, får vi inget där så drar vi hem. Kallt som F var det också...

Såg faktiskt några betesfirrar och ankrade. Pimplade lite förstrött medans vi höll ett öga på våra flöten.
Rätt som det var försvann ett av mina. Väntade lite lagom och vevade sen fast en goding därnere på fyra meters djup.

Sedan hände det som är så vanligt vid fiske, det nappar på allt man har en kort stund för att plötsligt sluta tvärt.

Summa summarum: 77, 87, 89, 93, 96. Alla olekta. Alla lyckade returer, går fint när det är 5+ i vattnet.

En liten anekdot: När Peter fick sin 96:a, tog den med ett av mina tackel runt Peters lina. Det gick fint men trasslade förstås. Det tog nog 10-15 minuter att med gemensamma krafter trassla ut ett underbart flätlinetrassel, darrhänt av kyla. Kvar i vattnet var förstås mitt tackel med vidhängande 20 centimetersmört, simmandes runt och var inte direkt till nån hjälp, om man säger så.

När det äntligen var klart vevar jag in löslinan och säger halvt på skoj;
-Ska jag ta upp Gäddan som tagit min Mört också?
-Ja gör du det, sa Peter, varpå jag halar in min största för dagen, 93 cm, fet o fin. Tippar på drygt 5,5.
Så det kan gå  :-)
//Benny


Välkommen ombord!




87 cm.




89 cm.




Peter slår en drill.




Denna satt i andra änden, 96 cm.




93 cm, och dagens fetaste.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar